Un equipo de 10 personas voluntarias de SenValos involucran a mayores y jóvenes en la lucha contra la soledad no deseada en As Pontes

  • El proyecto de Voluntariado “Talento Intexeracional” ha sido impulsado desde el Ayuntamiento de As Pontes, con la colaboración de la ONGD SenValos, para generar iniciativas solidarias para reducir la soledad no deseada en As Pontes.
  • Desde el mes de septiembre un equipo de 10 de voluntarios de distintas edades han puesto en marcha varias iniciativas solidarias, diseñadas por ellos, que involucran a personas mayores y jóvenes en distintas actividades en el Centro Sociocomunitario y distintos centros educativos de As Pontes.
  • En las actividades del proyecto han participado más de 600 escolares y 90 personas mayores, en el que también han colaborado una decena de establecimientos comerciales y miembros de la comunidad local de As Pontes.

La ONGD SenValos, en colaboración con el Ayuntamiento de As Pontes, ha puesto en marcha desde el mes de mayo el proyecto de voluntariado “Talento Interxeracional”, con el fin de combatir la soledad no deseada de las personas mayores de As Pontes, a través del desarrollo de una serie iniciativas solidarias creadas por un grupo de personas voluntarias. También son objetivos del programa facilitar un aprendizaje bidireccional entre personas mayores y jóvenes (diálogo y conocimiento intergeneracional), así como promover una mayor activación social del voluntariado en As Pontes. 

Compromiso solidario

En la primera fase del proyecto se realizó la búsqueda de personas voluntarias interesadas en participar en el mismo, contactando e informando principalmente al tejido asociativo de As Pontes (asociaciones de vecinos/as, culturales y deportivas), concluyendo en una presentación pública del proyecto el pasado 22 de junio.

Una vez conformado un grupo de 10 personas voluntarias (Sandra María, Mariluz, Rebeca, José Manuel, Inés, Rosa, Ada, Lunes, Camilo y José María) que representaban una diversidad en cuanto a su edad, género y nacionalidad, recibieron los días 17 y 18 de septiembre  una formación por parte de la ONGD SenValos de 6 horas duración, con el fin de que fueran capaces de diseñar y poner en marcha iniciativas solidarias desde el voluntariado enfocadas a los objetivos del Proyecto “Talento Interxeracional”. Del trabajo colaborativo de las personas voluntarias surgieron dos iniciativas solidarias que pusieron en marcha este último trimestre del año 2023:

  1. El desarrollo de talleres conjuntos entre personas mayores y jóvenes.
  2. La organización de actividades recreativas y lúdicas con las personas mayores.

Uniendo generaciones

Para el primer tipo de actividad, se han desarrollado talleres conjuntos entre niños/as, jóvenes y personas mayores en los meses de noviembre y diciembre, que empezaron en el IES Castro da Uz, con la participación de alumnado de 1º, 2º, 3º y 4º de la ESO, así como de la F.P. básica, y continuaron en el mes de diciembre en el CEIP A Magdalena, con el alumnado de infantil y primaria (de 3 a 12 años), sumando más de 600 escolares participantes en los talleres.  

Las actividades consistieron en trasladar a las aulas el arte de la costura a través de un taller de adornos navideños. La actividad consistía en crear adornos de Navidad partiendo de unas siluetas de fieltro que debían ser unidas y rellenadas. Estas siluetas podían ser estrellas, campanas, ángeles, hombres de jengibre, corazones, botas… Cada niña/o escogía su silueta preferida. Para infantil ambas siluetas se unían con silicona mientras que para primaria se potenciaba la creación mediante el cosido. Para ello se contó con la ayuda de 6 mujeres veterana (Carmen Rego, Olga Chamosa, María Caaveiro, Fina Pico, Asunción Antón, Herundina Sueiras) que fueron las encargadas de enseñarles a coser y acompañarles durante toda la actividad.

El objetivo de estas actividades fue la de enseñar a los/as niños/as y jóvenes a coser y a poner en valor aquellas habilidades de nuestras personas mayores que actualmente se desconocen o están en desuso. A través de este ejercicio el alumnado se alejó de las pantallas y descubrieron otro tipo de actividades que les conectaron con nuestra generación de personas mayores, adquiriendo consciencia de la sabiduría, valores y riqueza que nuestros mayores aportan a la sociedad.

Por otro lado, también supuso el reconocimiento a esas mujeres voluntarias que compartieron sus conocimientos de costura, dando así a conocer este arte, valorándolo y contribuyendo a que no se pierda. Las figuras creadas en las manualidades del IES Castro da Uz se destinarán a un mercadillo solidario para recaudar dinero dirigido a una obra social de As Pontes. También en el IES Castro da Uz, durante la segunda semana de actividades el alumnado contó con la participación de la Rondalla de As Pontes, que les mostró distintos cantos populares. Otros centros educativos, como el CEIP A Fraga, el CEIP Santa María o el IES Moncho Valcarce, han manifestado su interés en desarrollar estas actividades del proyecto con su alumnado.

Para el segundo tipo de actividad, los viernes 24 de noviembre, 1, 15, 22 y 29 de diciembre se están desarrollan en el Centro Sociocomunitario de As Pontes, conocido como “Fogar dos Xubilados” se están organizando una serie de actividades recreativas y lúdicas destinadas a las personas mayores. Estas actividades consisten principalmente en el desarrollo de un bingo social y de un espacio de baile entre las 17.00 y 19.30 h, en las que también participan niños/as y jóvenes, como los miembros del grupo de Rugby Fendetestas de As Pontes, el alumnado de segundo de bachillerato del IES Moncho Valcarce, alumnado del IES Castro da Uz, o del CEIP A Fraga, los cuales amenizan el bingo social con su frescura y alegría, cantando los números y animando en la entrega de los premios. Gracias a todos ellos ha sido posible también el empaquetado de los premios del bingo social. En total más de 90 personas mayores están participando estos viernes en las actividades del proyecto.

Colaboración comunitaria

Hay que mencionar que en el desarrollo de las actividades del proyecto han colaborado los siguientes comercios de As Pontes donando materiales y regalos para las personas mayores: Entre costuras, La mercería, Lujo, Librería Xandra, Urbo moda, Anduriña, Cuarto e mitade, Bar Pancho, Panadería Toñita, Estilistas O y M.

Y detrás hay mucha gente apoyando y aportando su grano de arena sin el cual sería imposible, como las familias de las personas voluntarias del proyecto, la dirección y el personal docente de los centros educativos, equipos de limpieza, conserjería,…

Y cada día se suma más gente joven al proyecto, y el alumnado reclama que vuelvan los mayores a las aulas para más manualidades, bailes, andainas, etc.

Finalización do proxecto “RURAL+ SENVALOS”

A ONGD SenValos finalizou o proxecto “RURAL+ SENVALOS”, cofinanciado con 25.000 € a través da convocatoria da Xunta de Galicia de subvencións, de carácter plurianual e en réxime de concorrencia competitiva, dirixidas a entidades de acción voluntaria e entidades locais de Galicia para a elaboración e execución de proxectos de voluntariado interxeracional no medio rural vinculados co proxecto piloto Talento interxeracional, no marco do Plan de recuperación, transformación e resiliencia, financiado pola Unión Europea-NextGenerationEU, para executar nos anos 2022 e 2023.

O obxectivo xeral do proxecto foi favorecer a inclusión sociolaboral plena do colectivo migrante e outros colectivos en situación de desemprego no ámbito rural en sectores relacionados cos coidados e a agricultura ecolóxica mediante a dinamización de voluntariado interxeracional.

Os obxectivos específicos foron:

  • OE 1: Desenvolver un modelo de xestión dos coidados no ámbito rural que promova unha atención persoalizada e de calidade a persoas autónomas que precisen coidados, potenciando bolsas de emprego que conecten persoas formadas e capacitadas con demandantes de coidados.
  • OE 2: Potenciar un modelo de producción agroecolóxica e de comercialización baseado nunha economía circular e sustentable que permita facilitar e acelerar o acceso a novos medios de vida no rural a persoas migrantes e en risco de exclusión social.
  • OE 3: Fomentar o intercambio de coñecementos entre persoas voluntarias maiores de 55 anos e menores de 30 anos en proxectos específicos no ámbito rural de atención a coidados e producción agroecolóxica.
  • OE 4: Posibilitar a participación social de colectivos migrantes e vulnerables para mellorar o seu entorno, visibilizando a súa aportación a novos modelos sostibles de desenvolvemento rural.
 
 O proxecto desenvolveuse en dúas actividades:
 
1- DESENVOLVEMENTO DUN MODELO DE COIDADOS PARTICIPATIVO E INCLUSIVO NO CONCELLO DE NEGREIRA:

 

Oito persoas voluntarias desenvolveron un proxecto piloto centrado nos coidados e liderado por persoas migrantes residentes en Negreira.

Assis Union

Na anualidade de 2023 centrouse no establecemento dun modelo de coidados sostible, coa colaboración da asociación Assis Unión. Froito desta colaboración, puídose chegar mellor tanto a persoas interesadas na prestación de atención en coidados, como a persoas interesadas na recepción de coidados en Negreira, a través do coñecemento e as relacións interpersoais que tiñan persoas migrantes xa asentadas desde fai anos en Negreira, e promotoras da Asociación Assis Unión coa poboación local.

A través do asociacionismo migrante identificouse a demanda de coidados non cuberta por profesionais ou entidades existente na localidade de Negreira para desenvolver un modelo de xestión de ditas demandas que posibilite o contacto entre potenciais persoas coidadoras, principalmente nas migrantes residentes en Negreira e as súas proximidades, e persoas coidadas.

Os resultados foron:

  • Persoas con autonomía pero demandantes de coidados ou apoios puntuais no concello de Negreira. A maior parte foron persoas maiores, fundamentalmente, no núcleo urbano de Negreira. Ao longo do proxecto poidéronse beneficiar 24 persoas demandantes de coidados.
  • Persoas desempregadas ou con baixa empregabilidade, con formación e capacitación para a atención en coidados. Fundamentalmente foron persoas migrantes ás que lle dimos os apoios precisos para que poidan ofrecer os seus servizos ás persoas demandantes de coidados en Negreira e na súa contorna. Beneficiáronse 15 persoas desempregadas coidadoras.

2- PROMOCIÓN DE INICIATIVAS DE CULTIVO AGROECOLÓXICO E SISTEMAS DE COMERCIALIZACIÓN BASEADOS NA INCLUSIÓN E SOSTIBILIDADE NO CONCELLO DE OZA-CESURAS

Nesta actividade participaron 6 voluntarios/as que fomentaron un modelo productivo agroecolóxico en Oza-Cesuras, baseado no traballo en rede con outros/as productores agroecolóxicos da Reserva da Biosfera Mariñas Terras do Mandeo e na comercialización a comedores de colectividades de empresas e centros educativos do área da Coruña.

Como resultado final, propiciouse a creación no mes de maio de 2023 das dúas asociacións agroecolóxicas derivadas do proceso de dinamización do proxecto de SenValos:

  • Asociación Agroecolóxica Tornaxeira: Esta asociación centrouse en promover a comercialización de froitas, verduras e hortalizas ecolóxicas en comedores colectivos de empresas. SenValos desempeñou un papel activo na dinamización asociativa, brindando apoio na organización e promoción de produtos ecolóxicos
  • Enfocada en promover o consumo de produtos ecolóxicos de horta en comedores escolares, a Asociación Ecoagra xurdiu como unha resposta á necesidade de introducir hábitos alimenticios saudables en contornas educativas. SenValos colaborou estreitamente na xestión e difusión desta iniciativa.

Os resultados desta actividade foron:

  • Persoas productoras ou con intención de producir en agroecoloxía no entorno da Reserva da Biosfera das Mariñas e as súas familias. A través da actuación de agroecoloxía no Concello de Oza-Cesuras logramos beneficiar a persoas productoras con pequenas explotacións que actualmente están producindo no entorno da Reserva da Biosferra das Mariñas-Betanzos. Neste proxecto beneficiáronse a 11 familias productoras, e 2 entidades de acción social que traballan con máis de 20 persoas en risco de exclusión social directamente relacionadas coas súas actividades de promoción da agroecoloxía social, a Asociación Benéfica Renacer e a Asociación A Raíña.
  • Consumidoras/es dos productos agroecolóxicos resultantes dos cultivos promovidos no proxecto. O proxecto piloto a desenvolver con este proxecto en Oza-Cesuras ofreceu verduras e hortalizas fescas ecolóxicas a máis de 300 persoas, fundamentalmente de comedores colectivos de empresas (Sodexo) e colexios (Escola Infantil A Caracola, Escola Infantil Os Cativos, Colexio Andaina, etc.) aos que canalizar a comercialización dos productos resultantes da horta ecolóxica desenvolvida.
No conxunto das dúas actividades o proxecto RURAL+ SENVALOS logrou os seguintes hitos:

 

  •  8 persoas asistentes ás actividades de formación da iniciativa de coidados de Negreira.
  • 24 persoas demandantes de coidados detectadas como beneficiarias do proxecto.
  • 8 persoas formadas e capacitadas en coidados participantes na bolsa de emprego xerada.
  • 6 persoas formadas para mellora-la capacidade de producción agroecolóxica en Oza-Cesuras.
  • 12 reunións con productores locais de agroecolóxico co fin de desenvolver modelos conxuntos, centralizados e sustentables de comercialización.
  • 7 sesións de intercambio de coñecementos e experiencias entre voluntariado maior de 55 anos e menor de 30 anos
  • O 100% dos/as voluntarios/as do proxecto que recoñecen un incremento de coñecementos a raíz dos intercambios.
  • 11 persoas migrantes e vulnerables participantes como voluntariado do proxecto.
  • 90% de satisfacción moi alta do voluntariado do proxecto coas actividades en función da súa capacidade de aportación ao mesmo.

Powered By EmbedPress

Proxecto “RURAL+ SENVALOS”

A ONGD SenValos obtivo unha cofinanciación para o proxecto “RURAL+ SENVALOS” de 25.000 € a través da convocatoria da Xunta de Galicia de subvencións, de carácter plurianual e en réxime de concorrencia competitiva, dirixidas a entidades de acción voluntaria e entidades locais de Galicia para a elaboración e execución de proxectos de voluntariado interxeracional no medio rural vinculados co proxecto piloto Talento interxeracional, no marco do Plan de recuperación, transformación e resiliencia, financiado pola Unión Europea-NextGenerationEU, para executar nos anos 2022 e 2023.

O obxectivo xeral do proxecto é favorecer a inclusión sociolaboral plena do colectivo migrante e outros colectivos en situación de desemprego no ámbito rural en sectores relacionados cos coidados e a agricultura ecolóxica mediante a dinamización de voluntariado interxeracional.

Os obxectivos específicos son:

  • OE 1: Desenvolver un modelo de xestión dos coidados no ámbito rural que promova unha atención persoalizada e de calidade a persoas autónomas que precisen coidados, potenciando bolsas de emprego que conecten persoas formadas e capacitadas con demandantes de coidados.
  • OE 2: Potenciar un modelo de producción agroecolóxica e de comercialización baseado nunha economía circular e sustentable que permita facilitar e acelerar o acceso a novos medios de vida no rural a persoas migrantes e en risco de exclusión social.
  • OE 3: Fomentar o intercambio de coñecementos entre persoas voluntarias maiores de 55 anos e menores de 30 anos en proxectos específicos no ámbito rural de atención a coidados e producción agroecolóxica.
  • OE 4: Posibilitar a participación social de colectivos migrantes e vulnerables para mellorar o seu entorno, visibilizando a súa aportación a novos modelos sostibles de desenvolvemento rural.